مادری با ارده شیره عقاب پسران سربازش را بدرقه کرد

در گذشته، برای استخراج و استفاده از ایزوله‌های پروتئینی، روی دانه‌های روغنی از جمله پنبه، کلزا، سویا، آفتابگردان و بادام‌زمینی تأکید می‌شد.

اخیراً، محققان آرد ارده بدون چربی را برای ترکیب آن در محصولات غذایی برای تقویت محتوای پروتئین و کاهش اختلالات سلامت مرتبط بررسی کرده‌اند.

ارده شیره عقاب از تیره Sesamum از خانواده Pedaliaceae است. محصول ارده اولین بار در بین دانه های روغنی کشت شده و برای تولید روغن خوراکی مورد استفاده قرار گرفت.

طی 3 دهه گذشته، رشد و تولید دانه ارده در سراسر جهان از 6.3 میلیون هکتار (Mha) و 2.8 میلیون تن (Mt) به ترتیب از سال 2002 تا 2016 به 11 اینچ و 6.2 میلیون تن افزایش یافته است.

ارده

این بیشتر در آسیا و آفریقا کشت می شود و کشورهای برتر کشت ارده به ترتیب نزولی تانزانیا، هند و سودان هستند که به ترتیب 1.1 میلیون تن، 0.8 و 0.7 میلیون تن تولید می کنند .

با توجه به افزایش سطح تولید ارده در چند سال اخیر، اهمیت آن برای مصرف کنندگان و کاربرد آن در بسیاری از محصولات با ارزش، سالم و مغذی افزایش یافته است.

از نظر تغذیه ای به دلیل مقادیر قابل توجهی از اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری در مقایسه با سایر پروتئین های دانه، منبع پروتئینی مهمی در نظر گرفته می شود.

علاوه بر این، دارای مقدار زیادی مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامتی مطلوب است. دانه های ارده حاوی پروتئین بیشتری (17 تا 40 درصد) در مقایسه با گوشت (25-18 درصد) و غلات (7 تا 13 درصد) هستند.

آرد ارده خامه ای، قهوه ای روشن، پودر خوراکی با حداکثر پروتئین (27-32٪) و محتویات روغن (10-12٪) است. علاوه بر این، ارده در مقایسه با مقدار معادل شیر، سه برابر کلسیم بیشتری دارد.

علاوه بر این، کیک ارده بدون چربی پس از استخراج روغن منبعی عالی از پروتئین با کیفیت و مواد شیمیایی گیاهی مفید متعدد (مواد شیمیایی گیاهی مغذی زیست فعال است که ممکن است علاوه بر تغذیه اساسی، فواید سلامتی مطلوبی را به منظور کاهش خطر بیماری‌های عمده ارائه دهد).