شامپو برای شوره سر که موجب افزایش هورمون شادی می شود

چگونه بفهمیم شامپو برای شوره سر حاوی سولفات است؟ رایج ترین سورفکتانت های آنیونی در شامپوها سولفات ها هستند. تشخیص آنها آسان است زیرا ما آنها را در لیست مواد تشکیل دهنده با نام های ختم شده به سولفات می یابیم.

به طور معمول آنها جزو سه ماده اول فرمول هستند، یعنی در میان فراوان ترین. به یاد داشته باشید که مواد تشکیل دهنده یک لوازم آرایشی از مقدار بیشتر به کمتر سفارش داده می شود. بعد از آب که ماده اصلی شامپوهاست، سورفکتانت ها ظاهر می شوند.

همه سولفات ها یکسان نیستند. رایج ترین سولفات ها در شامپوها سدیم لوریل سولفات (SLS)، سدیم لورت سولفات (SLES) و سدیم کوکو سولفات (SCS) هستند.

سدیم لوریل سولفات (SLS) یک سورفکتانت آنیونی با شوینده بالا است و می تواند پوست را خشک و تحریک کند. فرموله کردن شامپوهایی با این سورفکتانت که برای پوست سر تهاجمی نباشند دشوار است.

شامپو

از سوی دیگر، سدیم لورت سولفات (SLES) یک سورفکتانت آنیونی است که اگرچه خاصیت شویندگی بالایی نیز دارد، اما به لطف پیوند نوع اتری که مولکول ارائه می دهد، روی پوست نرم تر و کمتر تحریک کننده است . به همین دلیل است که یافتن SLES در شامپوهایی با فرمول های مناسب پوست سر، از جمله شامپوهایی که برای پوست های حساس فرموله شده اند، رایج است.

کوکو سولفات سدیم یکی دیگر از سورفکتانت های آنیونی با شویندگی بالا است. از نظر شیمیایی عمدتاً یک لوریل است، یعنی یک سورفکتانت شیمیایی مشابه SLS است که نام تجاری آن به منشا آن (روغن نارگیل) اشاره دارد و بنابراین برای مصرف کننده خوشایندتر است.

SLS و SCS هر دو از روغن نارگیل در مراحل مختلف پالایش به دست می‌آیند، بنابراین منشأ “طبیعی” آنها آنها را بهتر نمی‌کند. منشا یک ماده معیار مناسبی برای انتخاب یا دور انداختن یک محصول آرایشی نیست .

از طرفی SLES خاصیت شویندگی آنچنانی ندارد و بیشتر به پوست احترام می گذارد. اگر از لاک، موس، ژل یا خمیر حالت دهنده استفاده می کنیم، سولفات لورت سدیم (SLES) برای تمیز کردن خوب موها مشخص می شود. همچنین برای موهای مخصوصاً چرب که تمایل به تجمع کثیفی دارند. در این موارد، استفاده از یک سورفکتانت خوب مانند SLES ضروری است، زیرا سورفکتانت های ملایم تر ممکن است موهای ما را به طور کامل تمیز نکنند، که برای سلامت مو بدتر است.